7 pomysłów na super zabawy w deszczowe dni. Dla dzieci i nie tylko..

with Brak komentarzy

Kiedy pogoda za oknem nie zachęca do wyjścia na spacer trzeba pomyśleć nad jakimś ciekawym zajęciem w domowym zaciszu. Zainspirowane audycją w Radiu Gdańsk, do której zostałyśmy zaproszone, zebrałyśmy nasze pomysły na fajne zabawy. 

Tak oto powstała lista 7 zabaw. Są to zabawy z naszego dzieciństwa, zapamiętane na studiach czy wreszcie różne kompilacje myśli pedagogów/żek i psychologów/żek z naszymi własnymi pomysłami. Rozgośćcie się w tym wpisie i bawcie się dobrze :) Jeżeli taka forma inspiracji się Wam spodoba, to pomyślimy nad kolejnymi podobnymi wpisami.

Nagranie audycji Mamy w mieście w Radiu Gdańsk możecie posłuchać TU. Rozmawiamy w niej o zabawach na szaro-bure deszczowe dni. 


1 zabawa „złap kolano” 

Na jesienną słotę i „ponurzycę” spowodowaną pogodą proponuję proste zabawy ruchowe, które bez problemu można wykorzystać w przestrzeni domowej.

Jak powszechnie wiadomo słońce pomaga nam wytwarzać grupę hormonów szczęścia czyli endorfin – dlatego lato jest takim wesołym okresem (oczywiście wolne dni też pomagają nam te hormony wytwarzać ;)). Co zrobić gdy za oknem zamiast słońca widać tylko kolorowe liście na tle szarego nieba? Tu z pomocą przychodzi ruch! Podczas wysiłku fizycznego nasz organizm produkuje sporo endorfiny, a więc można się „pozytywnie doładować”! Oto przykładowa zabawa ruchowa, którą można wykorzystać zarówno w domu jak i na dworze:
Dwie osoby podają sobie prawe dłonie, a następnie wciąż trzymając się za ręce próbują lewą ręką złapać kolano partnerki/partnera. Zabawa jest trudniejsza niż wydaje się to na początku i wymaga od jej uczestników sprytu.

Gwarantuję dużo radości ;) Dodatkowo warto zauważyć, że zabawa ta wpływa pozytywnie na kontakt międzypokoleniowy, ponieważ wymaga bliskości fizycznej, której przecież każdy z nas potrzebuje.


[Flora]

boys-286789_1920

2 zabawa „do czego to służy”

W zależności od liczby uczestników, pracujemy indywidualnie albo dzielimy się na małe zespoły.

Zadanie: wymyśl jak najwięcej zastosowań dla: spinacza, kartki papieru, worka na śmieci, rolki po ręczniku papierowym, guzika, długopisu, pustej plastikowej butelki, pudełka po jogurcie (listę można rozwijać). Ważne, aby nauczyć się odchodzenia od zwyczajowych użyć, uruchomić wyobraźnię i wymyślać jak najwięcej (wyniki powyżej 20 to już bardzo dobry wynik!).

Ta zabawa uczy kreatywności, uruchamia wyobraźnię, pozwala uwolnić się od posługiwania schematami w myśleniu. Zwykle najlepiej radzą sobie z tym zadaniem dzieci (duzo lepiej niż dorośli), gdyż nie są jeszcze przyzwyczajone do „oszczędności czasu” w myśleniu, której ludzie uczą się całe życie – szczególnie w szkole (liczne testy, gdzie uznawana jest jedna prawidłowa albo jedna najlepiej punktowana odpowiedź). Twórcze myślenie przydaje się każdemu i ważne, aby je cały czas – od najmłodzszych lat – rozwijać i pielęgnować. Może to pomóc nam i naszym dzieciom w radzeniu sobie z problemami i konfliktami w domu, pracy czy grupie rówieśniczej – ponieważ skłania do szukania nietypowych rozwiązań. Może pomóc nam także w rozwinięciu zdolności artystycznych czy naukowych – szczególnie w zakresie poszukiwania nowych kierunków pracy twórczej lub tworzeniu innowacyjnych badań czy nowych technologii.


[Sylwia]

 


3 zabawa „memory”

W Memory mogą grać wszyscy, niezależnie od wieku. To uniwersalna zabawa, a ponadto z czasem można ją wzbogacać o kolejne obrazki i podnosić poziom trudności.

Jeśli nie macie takiej gry w domu, możecie ją stworzyć wspólnie z Waszymi dziećmi! Najprościej będzie z kartonu (może to być np. niepotrzebne pudło). Wycinamy z niego kilkanaście małych kwadratów tej samej wielkości (wielkość dostosuj do wieku dziecka). Liczba kwadratów musi być parzysta. Na ich odwrocie rysujemy np. proste figury geometryczne lub ulubione zwierzaki w taki sposób by obrazki stanowiły pary. Mogą to być dwa koła, dwa psy itd. Gwarantuję, że satysfakcja Waszych pociech będzie większa przy tworzeniu gry niż jej zakup w sklepie.

Kiedy kartoniki z obrazkami będą gotowe, odwróćcie je tak by nie było widać figur, zwierzaków itp. Następnie niech dzieci odkrywają kwadraciki starając się odnaleźć pary.

Zabawa w memory, to świetna okazja na ćwiczenie pamięcikoncentracji, a także spostrzegawczości dzieci.


[Jola]

child-930103_1280

4 zabawa „kuchenne rewolucje”

Zabierz swoje młodsze pociechy do kuchni i nie zamykaj przed nimi wszystkich szafek na klucz czy inne barykady ;) Zamiast tego warto zorganizować dzieciom w domowym zaciszu, przy kuchennym stole trochę zorganizowanego i przemyślanego bałaganu!

Poświęcić można mąkę, kaszę, fasolę, groszek, puszki po warzywach, łyżeczki, garnki i co tam macie jeszcze w kuchni.

  1. Daj dziecku jajka do rączek, miskę i niech śmiało je o siebie uderzy i samo przekona co się wtedy stanie! Dalej dosypujemy do miski mąkę i niech maluszek postara się ugnieść ciasto, nie zwracając uwagi na brudne rączki :)
  2. Na stole wysyp mąkę i przykryj ją kartką papieru, tak, by dziecko tego nie widziało. Niech maluch tę kartkę zdmuchnie. Radość gwarantowana!
  3.  Zrób zestaw muzyczny z garnków, łyżeczek, pokrywek. Stwórzcie zespół, ułóżcie jakiś rytm, który będziecie synchronicznie powtarzać. Dokładajcie kolejne elementy w które możecie uderzać.
  4. Wykonajcie własne instrumenty – do słoików wsypcie różne ziarna, fasolę, groch, cukier i potrząsając nimi wydawajcie dźwięki. Możecie też zrobić grzechotkę/marakasy – instrukcję krok po kroku jest TU.

Niech Wasza pociecha się bawipoznajeeksperymentuje. Dzięki temu będzie wiedziała dlaczego powinno się ostrożnie obchodzić z jajkami ;)

[Renia]


5 zabawa „planszówki z główki” 

Gdy pogoda za oknem nie nastraja do spacerów ani zabaw na powietrzu i zostajemy w domu, żeby umilić sobie czas możemy pograć w gry planszowe. Tylko co zrobić jeśli w domu nie mamy żadnej planszówki albo ograliśmy do znudzenia te, które mamy, a do wypożyczalni za daleko? Nic prostszego, możemy zrobić sobie własną grę!

To zabawa dla każdego, nie tylko dla najmłodszych i nie wymaga wielu przygotowań. Potrzebujesz jedynie kartki, czegoś do rysowania, mogą to być kredki, flamastry lub farby, ale najważniejszy jest pomysł. Rysujesz planszę dla pionków, możesz wybrać fabułę w jakiej osadzona jest twoja gra, np. świat bajkowy z wróżkami i księżniczkami albo przyszłość z robotami i latającymi samochodami, decyzja należy do ciebie. To ty ustalasz zasady gry, od ciebie zależy dla ilu graczy jest przeznaczona i ile trzeba wyrzucić oczek, aby zacząć. Ty decydujesz w którym miejscu są pola pułapki i pola nagrody, a może w twojej grze wcale ich nie ma?

Baw się, ogranicza cię tylko twoja wyobraźnia.
Tworzenie planszówki jest świetną zabawą rozwijającą kreatywność, ale najprzyjemniejszym momentem jest sama gra. Fajnie jest gdy kilka osób robi swoje gry i po skończeniu można je wspólnie wypróbować.

[Agnieszka]

hand-845269_1920

6 zabawa „tworzymy nieistniejące” 

Kupcie glinę (np. w sklepie plastycznym, papierniczym czy z materiałami do rękodzieła). Zaaranżujcie przestrzeń tak, by każda osoba biorąca udział w zabawie miała osłoniętą od wzroku innych część stołu.

Zacznijcie lepić… coś co nie istnieje.
Macie 15 minut. Czas start!

Później – opisujemy swoje twory przez odpowiedzi na pytania: Jak to się porusza? Jak to żyje? Co to coś potrafi? Czym to się żywi? Dodajcie swoje pytania.

Efekt: poznanie abstrakcji z oka czapli :) Podczas tej zabawy dzieci rozwijają kreatywność, uczą się odchodzić od schematów. Trenują także zdolności manualnesensorykę. Tę zabawę można powtarzać wielokrotnie poprzez „budowanie” kolejnych nieistniejących rzeczy/tworów. (kiedy glina zacznie wysychać i się kruszy, dodajcie do niej trochę wody lub zmoczcie dłonie. Można ją przechowywać i ponownie z niej lepić. Wystarczy po zabawie przykryć glinę wilgotną tkaniną).

 
[Monika]


bird-169283_1920

7 zabawa „ptaki dziwaki” 

Jest to zabawa, którą można powtarzać i dodawać do niej nowe elementy. Dostosowując ją do wieku dzieci można wprowadzać nowe informacje. Dzieci poprzez zabawę zdobywają wiedzę przyrodniczą (o ptakach, ich gatunkach, zwyczajach, pożywieniu). Jest to także trening zdolności manualnychmyślenia abstrakcyjnego oraz spostrzegawczości. Wybierz jakąś część tej zabawy, dodawaj elementy po kolei lub miksuj i łącz :)

  • obserwacja ptaków przez okno (lub podczas spaceru). Zadawaj pytania: Czym się różnią od ludzi? Co mają podobne? Jak się zachowują? Jak mogą się nazywać?
  • głosy ptaków. Posłuchajcie nagrań głosów ptaków dostępnych w internecie (lub słuchajcie ich podczas spaceru). Spróbujcie naśladować te głosy. 
  • kolorowanie ilustracji ptaków. Pokaż dziecku zdjęcia ptaków by na tej podstawie mogły pokolorować rysunek. [możesz pobrać zdjęcie ptaka powyżej]. Zastanówcie się wspólnie: Jaki mają kolor upierzenia? Czy kolor piór się zmienia (z wiekiem, porą roku)?
  • rysowanie ptaków. Niech dziecko narysuje wybrany przez siebie gatunek ptaka, a następnie „ptaka dziwaka”. Ten wymyślony ptak ma jakąś zdolność (np. jest szybki jak rakieta), która wyraża się w jego wyglądzie oraz nazwie. Porównajcie oba ptaki. Czy to możliwe, by powstał nowy gatunek o takich zdolnościach? Opowiedz dziecku co to jest ewolucja gatunków.
  •  co jedzą ptaki? Porozmawiajcie o ptasim pożywieniu. Czy ptaki jedzą tort? Czy mają sklepy z jedzeniem? Skąd biorą jedzenie? Przez cały rok mają co jeść? Niech dziecko narysuje co mogą jeść ptaki.
    + podczas spaceru obserwujcie gdzie w okolicy ptaki mogą znaleźć pożywienie
  • dokarmianie ptaków zimą.

[Alicja]

 

Pozwól dziecku na małe szaleństwa i trochę bałaganu, bo jak wiadomo „brudne dziecko, to szczęśliwe dziecko”, a ubrania można łatwo wyprać ;) Niech jego myśli błądzą i odchodzą od schematów, to pozwoli na jego lepszy rozwój emocjonalny i poznawczy. Rozmawiaj i baw się razem z dzieckiem, wspólnie obserwujcie otaczający świat. Pozwól sobie być jak dziecko!

Można bawić się prawie zawsze i wszędzie. Wystarczy uwolnić swoją i dziecka kreatywność :) Przykład, to zamki, o których mówiłyśmy podczas audycji Mamy w mieście w Radio Gdańsk (do posłuchania TU). Z niepotrzebnych pudełek, rolek i pojemników można zbudować nowy świat! Przykładowe budowle możesz zobaczyć TU i TU. Te zamki zbudowały dzieci podczas naszych warsztatów architektonicznych. Ty też możesz dodać wartość edukacyjną do tej zabawy. Poszukaj zdjęć zamków, obejrzyjcie je wspólnie z dzieckiem i zastanówcie się jaką rolę pełniły, kto w nich mieszkał, dlaczego mają takie małe okna itp.

 

Bawcie się dobrze!
MAMYWENE



/Alicja


*zdjęcia we wpisie pixabay.com


 

© 2017 MAMYWENE | Wszelkie prawa zastrzeżone